martedì 1 novembre 2016

DEMOLIRE LA TANGENZIALE DI BOLOGNA: IMPARARE DA SAN FRANCISCO


Paradossale la situazione di Bologna dove, unica città al mondo, l'amministrazione comunale sta progettando addirittura l'ampliamento della TANGENZIALE invece di seguire il trend positivo che si sta diffondendo ovunque. Le TANGENZIALI e le AUTOSTRADE URBANE si stanno demolendo. Ha cominciato San Francisco nel 1991 con la demolizione dell'AMBARCADERO FREEWAY e la sua sostituzione con un Eco-Boulevard provvisto anche di TRAM. La città è stata rigenerata riacquistando l'accesso pedonale alla Baia e ricomponendo la frattura della vecchia Tangenziale. Dopo il grande successo della demolizione dell'EMBARCADERO FREEWAY che ha generato un aumento del 160% del valore delle proprietà attorno all'antico percorso della Tangenziale, la città di San Francisco ha avviato una seconda operazione di demolizione di Tangenziale. La CENTRAL HIGHWAY è stata demolita e sostituita dall'OCTAVIA BOULEVARD. e' tempo che anche Bologna impari dalle migliori esperienze di RIGENERAZIONE URBANA. la Tangenziale di Bologna, l'obsoleto PASSANTE DI EMZZO, va demolito e sostituito con un ECO-BOULEVARD. La vecchia Tangenziale e la vecchia autostrada possono essere: - interrate in un Tunnel - oppure spostate a Nord, fuori dall'area urbana permettendo quindi riconnettere del 2 parti di città oggi separate dall'anello autostradale e, inoltre, diminuire il pericoloso livello d'inquinamento prodotto dalla circolazione di decine di migliaia di automobili dentro l'area urbana di Bologna. time to learn!

giovedì 6 maggio 2010

DEMOLISHING CORVIALE, GIVING SLAB-URBIA A CHANCE OF URBAN RENAISSANCE


THE NEW ECO-COMPACT GARDEN CITY AT CORVIALE, AVOE-CIVICARCH 2008

The Deputy Mayor for Housing at the Lazio Regional Administration, Teodoro Buontempo, stated recently that he has a dream: Demolishing Corviale.

It would be an incredible opportunity to give Italian Slab-Urbia a chance to re-generation. After all the failures on 20th century town-planning, finally it seems that a new era of sustainable urbanism can begin.

Corviale is a 1km long "Unité d'Habitation" built in the 1970s as example of brutalist architecture applied to social housing.
It accomodates some 6,000 inhabitants.

The demolition of this clear mistake in architecture, town-planning, and urban policy can lead the way to a new season in Italian architecture: URBAN RENAISSANCE to transform Slab-Urbia into true mixed-use eco-compact towns, neighborhoods and villages.

Corviale is possibly the most famous example of brutalist architecture in Italy, but almost all Italian cities have been vandalised during the 1970s by similar monsters: LAVATRICI at Genova, GALLARATESE at Milan, PILASTRO at Bologna, LAURENTINI Q 38 at Rome, VELE at Naples, ZEN at Palermo.

The Masterplan to transform Corviale into an Eco-Compact Garden City has been developed by AVOE at the International Workshop organised in 2008 at the University of Ferrara on: COMPACT CITIES vs SUBURBAN SKYSCRAPERS.
It calls for a new mixed-use Garden City on 14 ha accomodating some 12,500 inhabitants in 3-4 storey maximum buildings.
Hopefully it will help the re-generation of both Corviale and the Italian Slab- and Sub- Urbia.
Hopefully, it will serve as a tool for citizens to make choices on the urban environment to live in.


THE SITE OF CORVIALE IN 2010 WITH THE 1KM LONG SOCIAL HOUSING SLAB

giovedì 24 dicembre 2009

BEST WISHES FOR A HAPPY URBAN NEW YEAR



From VILLA MEDICIS at Val d'Europe in a fantastic snowy day!

venerdì 30 ottobre 2009

THE EMBARASSING VALENCIA CASE




Excuse me!
How is it possible that the Municipality of Bologna keeps saying that it is impossible to refurbish the 1990 Football Stadium because "it is surrounded by urban fabric" and the City of Valencia, Spain, EU, is actually building a 75.000 seats new Stadium right in the middle of the city?

Above Bologna, below Valencia
Excuse me!
I don't understand. Can you explain it to me?
Excuse me!

mercoledì 28 ottobre 2009

RIGHT IN THE CORE OF THE CITY



Comerica Park, the new stadium of the Tigers that has been built in the inner core of Detroit as part of the interventions of Urban Renaissance in 2000.
It has a capacity of 42.000 seats.
Who said in Bologna that it is impossible to build today an urban stadium?

lunedì 26 ottobre 2009

LEARNING FROM WASHINGTON D.C.



The new stadium of the D.C. Nationals confirms the urban choice of Washington D.C.

venerdì 23 ottobre 2009

GO WEST !



Today it is the time of Denver Coors Field. A great example of inner city re-vitalization through the construction of an urban stadium with shops, restaurants, cafes, etc.

giovedì 22 ottobre 2009

NEW YORK METS GO CLASSICAL TOO




Learning from New York City !

mercoledì 21 ottobre 2009

AND THE YANKEES GO URBAN CLASSICAL




The fantastic new urban stadium by the New York Yankees
60.000 seats

Il nuovo fantastico nuovo stadio urbano dei New York Yankees
60.000 posti a sedere

martedì 20 ottobre 2009

GO GIANTS GO !




The fantastic stadium of the San Francisco Giants.
You can watch, you can shop, you can get there by tram!
And you can walk along the Bay.

Il fantastico stadio dei San Francisco Giants.
Si va allo stadio, si può fare shopping, si può arrivare in tram.
E, finita la partita, si è in centro e si può passeggiare lungo la Baia.
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